ana sayfa > Benden size, Sosyal Medya, İnternet dünyası > Grup Alışveriş Siteleri vs Facebook Deals

Grup Alışveriş Siteleri vs Facebook Deals

Pazar, 16 Oca 2011 yorum ekle yorumlara git

Grup alışveriş furyasına kapılmayanınız yoktur sanırım. Groupon fırtınası Türkiye’de de fazlasıyla etkili oldu ve onlarca grup alışveriş sitesi açıldı, bir çoğu iyi işler çıkaramasada 4-5 proje emin adımlarla ilermeye devam ediyor. 2011′de grup alışveriş pazarının liderleri ve kalıcı olacak isimleri netleşir diye düşünüyorum.

Tüm bunlar olurken dünyayı kasıp kavuran bir Facebook var ki sormayın. Önümüzdeki aylarda Facebook, alışverişin daha da sosyalleşebilmesini sağlamak amacıyla Deals uygulamasını yayına alacak. Bu uygulama sayesinde şirketler sayfaları üzerinde bu uygulamayı kullanarak kampanyalar yapabilecek. Gerektiği zaman kendi grup alışveriş kampanyasını, gerektiği zaman Places’ı kullanarak konum bazlı kampanyasını yapacak ve milyonlara duyurabilecek. (?)

Peki, bu uygulama grup alışveriş sitelerini nasıl etkileyecek? Bu uygulama ile beraber Facebook bir sektörün daha sonunu getirebilecek mi? Yoksa sadece Facebook’un yaptığı uygulamaların arasında yer alıp sadece basit, bütünleyici bir araç mı olacak?

İsmail Dağlı’ya göre Deals, grup alışveriş siteleri için gerçekten büyük bir tehdit olacak ve büyük bir pazar payına sahip olacak. (Yazıyı okumak için tıklayın.) Bu konuda İsmail’e katılmıyorum. Çünkü sektörü yakından takip edenler için Facebook Deals gerçekten önemli bir gelişme olabilir. Facebook’un elindeki üyelerden dolayı da çok büyük pay alması gerekir fakat realist bir bakış açısıyla düşündüğümüz zaman böyle olmayağını görüyoruz.

Grup alışveriş siteleri ve Facebook Deals’ı karşılaştırarak neden katılmadığımı açıklamaya çalışacağım.

Grup Alışveriş Siteleri:

1- Yazılım ve tasarımsal düşünüldüğü zaman tamamen hazır bir sistemi bulunduğundan dolayı bir kampanya oluşturmak için işletmenin yapması gereken hiçbir şey yok, siz anlaşmanızı yaparsınız ve geri kalanı onlar halleder. Zaten işin arkasında bir çok dalda uzman olan büyük bir ekip bulunuyordur.

2- Sisteme üye yüzbinlerce kişi, yüzbinlerce e-mail abonesi, normal ziyaretçilerden oluşan bir topluluk bulunuyor. Önceki reklam ve kampanyalardan dolayı sürekli büyüyen bir yapı olduğu için “sıfırdan” topluluk oluşturmanıza gerek kalmaz. Anlaşma sonrası hem siteyi ziyaret edenler kampanyayı görecekler, hem de üyelere ve e-posta abonelerine mailler gidecek bu sayede bir anda yüzbinlerce kişiye ulaşmış olacaksınız.

3- Anlaşma sonrası zaten reklam yapılan mecralarda sizin kampanyaların kullanılması hem yayılım açısından büyük yarar sağlayacak hem de bilinirliği arttıracaktır. Outdoor, Adwords, Facebook gibi reklam platformlarında zaten günlük reklam döndüğü için reklamlarla uğraşmak zorunda da kalmazsınız.

4- Fırsatı satın alan kişiler zaten siteye üye olmak zorunda oldukları için veya zaten üye oldukları için o kişiye ait birçok bilgiye de sahip olunmuş olur.

Genel olarak ele alacak olursak bu karşılaştırma için 4 madde gayet yeterli.

Facebook Deals:

1- Eğer her Facebook izin verecekse -ki vermesi daha iyi olur- işletmeler uygulama için bir tasarım ve geliştirmeler için ek yazılım yapmak zorunda kalacak.

2- Kampanyayı yapacak olan işletme ilk aşamada en fazla, resmi sayfasında bulunan kişilere ulaşmış olacak. (İşletmelerin %95′inin henüz profesyonel iletişim yaptığı sayfası bulunmuyor. Sayfası bulunan işletmeler ise maalesef çok küçük bir topluluk oluşturmuş durumdalar ve topluluk yönetimi konusunda çok eksik durumdalar.)

3- Hayranları sayfalara toplarken bile büyük reklam bütçeleri ayıran ve profesyonel bir ekip ile çalışmadığı zaman genelde başarısız olan markalar bu defa kampanyalarının reklamlarını yapmak zorunda kalacak. Çünkü ortada büyük bir kitle bulunmuyor. Kampanya olağan üstü bir şey değilse viral yayılımı da mümkün olmayacağı için müşterileri bir araya toplamak için devasa reklam bütçeleri ayırmak zorunda kalacak. Tabi bu reklamları da bir ajansa veya profesyonel bir kişiye yaptırmadığı zaman büyük ihtimalle başarısız olacaktır. Çünkü, insanları bir araya toplamak eskisinden çok daha zor.

4-  Veri bakımından düşünülecek olursa reklamlar sonucu sayfaya katılan kişilerden sadece uygulamayı kullananların Facebook tarafından izin verilen bilgilerine ulaşılmış olacak.

Son olarak da işletme gözüyle bu uygulamalardan hangisinin daha yararlı olduğunu düşünelim.

Grup alışveriş siteleri kullanıldığı zaman hem verilecek olan hizmetten/üründen indirim yapılır hem de satış üzerinden grup alışveriş sitesine bir kar bırakılır. Bu, işletmeler için çok karlı olmayabilir. (Grup alışverişini yapacak olan işletme bir şekilde kar ediyordur, yoksa zaten bu işe girişmez. (: ) Bir de Facebook Deals’ı düşünün! Hem bir topluluk oluşturulup yönetilecek, hem reklam verilecek hem de bu işlerin sonucunda doğacak müşteri şikayetleri ile kendileri uğraşacaklar. Bunların hepsi için insan gücü gerekir. İşletme, bu kampanyaları sürekli yapmayı hedefliyorsa bir ekip kurmak zorunda kalacaktır. Tabi bunun için harcayacakları emek ve para çok daha fazla olacaktır.

Bu ve benzeri nedenlerle işletmelerin grup alışveriş sitelerini kullanarak çok daha rahat edeceklerine ve daha karlı çıkacaklarına inanıyorum. Facebook Deals bu aşamada en fazla bütünleyici bir araç olarak yer alır diye düşünüyorum.

Son söz: Facebook Deals güzel bir uygulama fakat tahmin edildiği gibi efektif olmayacak ve bekleneni veremeyecektir. (Facebook, her zaman çılgın bir fikir ile beni yalancı çıkarabilir ama şu aşamada öyle bir şey görünmüyor. (: ) Grup alışveriş siteleri 2011 yılında, 2010 yılına göre artan bir ivme ile büyümeye devam edecektir. (Bu ivmenin azalmasını istemiyorsalar, 2011 yılı için yenilikler düşünmeye başlamış olsalar iyi olur.)

  1. Mazlum Dinler
    Pazar, 16 Oca 2011 zamanında 03:46 | #1

    Öncelikle Burak’a katıldığımı söylemek istiyorum ve birkaç şey eklemek istiyorum;

    1.si Facebook, deals için ücret alıp almıyacağını bilmiyorum ama alırsa işletme bunu kullanmayacaktır ki zaten grup alışveriş siteleri işletmelerden değil müşteriden para kazanmaktadır

    2.si İşletme niye kendini yorsunki eğer böyle bir isteği varsa facebookta herkes topluluk yönetemez ve çoğu işletmenin sayfasında o kadar çok sayıda topluluk yoktur gene en cazip grup alışveriş sitesidir en önemli nokta grup alışveriş sitelerinde bir veritabanı vardır ve daha hızlı ulaşmaktadır müşterilere…

    Burak and İsmail böyle konulara değinmeniz çok güzel Teşekkürler…

  2. Pazar, 16 Oca 2011 zamanında 14:40 | #2

    Ben Facebook’a bu konuda güveniyorum, değişim söz konusu olduğunda detaylıca ele alıp karşılaşabilecekleri durumları göz önünde bulundurduğunu düşünüyorum. Bu yorumların biraz lokal olmuş gerçi ama yine de şunları söylemek istiyorum; Grup alışveriş sitelerinin bile artan talep karşısında yeni fırsat oluşturma ve bu fırsattan yararlanacakları bulma kısmını kullanıcılara sunacağı bir döneme girerken Facebook Deals’ın sadece bunu sunacağı bir sistemin de hayatımızda yer alabileceğini düşünüyorum.

    Yayılım kısmında ise komik bir videonun milyonları bulabildiği bir ortamda fırsatların da yayılmasına imkan olduğunu düşünüyorum. Hele de fırsatı gerçekleşmesi için arkadaşlarını toplama durumunu göz önünde bulundurursak. Bu sayede marka için çalışan kullanıcılar fırsatı yayarken markanın hayran kitlesini de sağlam ve ucuz bir yoldan arttırmış olacaklar ki bu da bahsettiğin şu an eldeki problemlerden biri.

    İsmail’in yazısında bahsettiğim gibi kobilerin daha çok işine yarayacağını düşünüyorum Deals’ın, belki Adwords gibi bu kısımda da bazı aracılar çıkacaktır bu işi çözemeyen kobiler için ama ben şu an Facebook’taki çalışmaları görünce kobilerin bu işin altından kalkacağına inanıyorum.

    Facebook elini açtıktan sonra konuşmak için daha doğru bir zaman olacaktır. Umarım öyle ya da böyle sektör için güzel gelişmeler görürüz.

  3. Pazartesi, 17 Oca 2011 zamanında 14:58 | #3

    Uzun zamandır bende üzerinde epey düşünüyorum. Bir yandan Groupon eski sistemden kurtulup Web 2.0. uygulamasını geliştirmeye çalışıyor. Firmalar artık kendi fırsatlarını kendileri oluşturabilecekler. Ancak “Siz hala web 2.0 laştıramadıklarımızdan mısınız?” yaklaşımını da çok doğru bulmayıp, hali hazırda en iyi Web 2.0 sosyal ağ (Facebook) sitesi içerisinde doğrudan bu uygulamaların yerleştirilmesini daha doğru olacağına inanıyorum. Firmalar bir sistem geliştirip onu her halükarda Facebook içine yerleştirmeye, ya da bir şekilde onunla etkileşimli kılmaya çalışıyorlar… Böyle olacağına Facebook içinde bunları “Uygulama” olarak geliştirmek daha doğru değil mi?

    Sektörle ilgili eleştiri yazıma da linkten ulaşabilirsiniz;

    http://salihseckinsevinc.blogspot.com/2011/01/grup-satn-alma-sitelerinin-oteki-yuzu.html

  4. Pazartesi, 17 Oca 2011 zamanında 23:56 | #4

    Yorumlar için teşekkürler.

    @İbrahim, haklısın aslında açılmadan net bir şey söylenemez doğru ama yinede biliyorsun ki yayılım eskisi kadar kolay olmuyor. Komik bir video her zaman tutar fakat bu işin ucunda para harcama olunca her şey değişir. Bu nedenle milyonlara ulaşmak bence hiç ama hiç kolay olmayacak.
    Kobiler bu işin altından zor kalkar gibi geliyor bana, çünkü burada konu sadece Facebook olmayacak, birileri yayılayıp modere edecek, diğeri reklam yapacak bir diğeri müşteri sorunları ile ilgilenecek. Gerçekten iyi bir iş için ekip gerekecek.

    Zaman en doğrusunu gösterecektir tabi…

    @Salih Seçkin Sevinç: Facebook içine yerleşme konusunda hemfikiriz fakat asıl olay zaten oraya yerleşme. Facebook’a yerleşip hem yönetimi düzgün yapılan hem de fırsatları iyi çalışan bir sistem oturtmak çoğu kişiye çok zor geleceği için bu işin grup alışveriş sitelerine çok zarar veremeyeceğini düşünüyorum.

  5. Salı, 01 Şub 2011 zamanında 23:44 | #5

    facebook her alanda kendini gösteriyor…

  6. Pazartesi, 07 Şub 2011 zamanında 12:36 | #6

    son zamanlarda birçok firma bu sektöre girmeye başladı, şuanda yapım aşaması süren yüzlerce web sitesi ve alt yapı çalışması var.

  7. Salı, 19 Nis 2011 zamanında 14:05 | #7

    içimiz dışımız facebook oldu ya

  8. G1
    Pazar, 24 Nis 2011 zamanında 22:03 | #8

    Merhaba,

    Fikirlerinize saygı duyuyorum ancak katılmıyorum.

    Grup Alışveriş Siteleri nin avantajları diye bahsettiğiniz konularda facebook daha güçlü.
    Aşağıda sizin grup alışveriş siteleri için avantaj olarak yazdığınız şeylerin facebook taki karşılığını yazacağım.

    1- Yazılım ve tasarımsal düşünüldüğü zaman tamamen hazır bir sistemi bulunduğundan dolayı bir kampanya oluşturmak için işletmenin yapması gereken hiçbir şey yok, siz anlaşmanızı yaparsınız ve geri kalanı onlar halleder. Zaten işin arkasında bir çok dalda uzman olan büyük bir ekip bulunuyordur.

    FACEBOOK :İşletmelere tasarımsal ve yazılımsal bir yük bırakmayacaktır. Direkt reklam verme sisteminde olduğu gibi kampanya girilebilecektir.

    2- Sisteme üye yüzbinlerce kişi, yüzbinlerce e-mail abonesi, normal ziyaretçilerden oluşan bir topluluk bulunuyor. Önceki reklam ve kampanyalardan dolayı sürekli büyüyen bir yapı olduğu için “sıfırdan” topluluk oluşturmanıza gerek kalmaz. Anlaşma sonrası hem siteyi ziyaret edenler kampanyayı görecekler, hem de üyelere ve e-posta abonelerine mailler gidecek bu sayede bir anda yüzbinlerce kişiye ulaşmış olacaksınız.

    FACEBOOK: İşte burada yanılıyorsunuz, facebook un elinde grup alışveriş sitelerinin elinde olmayan büyük bir topluluk var hem de her türlü eğilimleriyle, fotoğraflarıyla vs her türlü bilgileriyle.. İşletmenin facebook ta kampanya yapmak için topluluk oluşturma zorunluluğunu neden varsayıyorsunuz? Facebook işletmelerden aldığı kampanyaları lokasyona , profile, eğilimlerine göre üyelerine sunacaktır. Böylece herkesin ilgilenebilme ihtimali yüksek kampanyalar kendisine iletilecektir.

    3- Anlaşma sonrası zaten reklam yapılan mecralarda sizin kampanyaların kullanılması hem yayılım açısından büyük yarar sağlayacak hem de bilinirliği arttıracaktır. Outdoor, Adwords, Facebook gibi reklam platformlarında zaten günlük reklam döndüğü için reklamlarla uğraşmak zorunda da kalmazsınız.

    FACEBOOK : Facebook sizin kampanyanızı hedef kitlenize ulaştırıyorsa daha ötesi nedir ki ? Kim facebooktan daha güçlü reklam yapabilir?

    4- Fırsatı satın alan kişiler zaten siteye üye olmak zorunda oldukları için veya zaten üye oldukları için o kişiye ait birçok bilgiye de sahip olunmuş olur.

    FACEBOOK: Facebook kendi sisteminde kullanıcıdan ödemeyi alacaktır. İşletme sadece ürününü girecek ve keyword lerini girecektir. Kullanıcının doğrudan kredi kartı bilgisine ihtiyacı yoktur.

    Facebook un avantajlarını daha saymadım. Sadece sizin grup alışveriş sitelerinin avantajı diye yazdığınız şeylerin %90 ının aslında facebook un üstünlüğü olduğunu belirtmek istedim.

    Şahsen ben facebook un değilde grup alışveriş sitelerinin başarılı olmasını isterim, ancak gerçek malesef böyle gibi görünüyor..

  9. Salı, 26 Nis 2011 zamanında 00:34 | #9

    @G1
    Öncelikle değerli yorumunuz için teşekkürler.

    Fakat dediğiniz sistemde işletmeler tamamen reklam üzerine çalışır hale gelmiyor oluyor. Yani sürekli reklama para harcayarak bir satış yapmak zorunda kalıyor ki burada tıklama ve bunların satışa dönüşüm oranlarını düşününce maalesef ki çok karlı olacağını sanmıyorum.

    Bunun dışında kullanıcıların yaşayacağı problemler karşısında muhattap arayacağı konusunu da hiç işin içine katmamışsınız bunları da düşünüp tekrar değerlendirmenizi isterim.

    Görüşmek üzere.

  10. G1
    Çarşamba, 04 May 2011 zamanında 00:01 | #10

    Ben teşekkür ederim.

    1. Bence facebook un sisteminde fırsat yayınladı diye para alınmayacak, sadece satılan ürünlerden group alışveriş sitelerinde olduğu gibi komisyon alınacak. Dolayısıyla kampanya yapan şirketin cebinden bir şey çıkmamış olacak

    2. Dediğiniz doğru kullanıcı problemlerini yönetmek zor iş. Ancak bunu tam manasıyla group alışveriş şirketleride tam olarak sağlayamıyor. Örneğin ucuz kahvaltı alıp , kahvaltıya gidip, pişman olanların düştüğü durum gibi. Grup alışveriş sitelerinden gelenleri bu işletmeler beleşci gözüyle bakarak daha ikinci sınıf müşteri konumuna sokabiliyor.
    Ancak gittigidiyor vs gibi sistemlerin sağladığı şekilde bir çözüm uygulanabilir.

    Mesela facebook bu kampanyalardan alışveriş yapan kişilerin değerlendirmelerini de bu sistemde yayınlar (puan verme veya yorum gibi). dolayısıyla bu müşterileri beleşci diye sınıflandıran parasını aldığı şeyin karşılığını veremeyen işletme yaptığı kampanyayla kazandığından daha fazlasını bu yorumlarla değerlendirmelerle kaybedecektir.

    Tartışma olsun diye değilde beyin fırtınası güzel oluyor o sebeple yazıyorum. Sorun varsa çözüm de vardır diye düşünüyorum.

    İyi günler..

  11. Pazartesi, 18 Tem 2011 zamanında 13:29 | #11

    istanbulsehirfirsatlari.com dan aldıgım bir ürün gelmedi, ulaşmaya çalıştım telefonları açmadılar, benim gibi çok kişinin olduğunu öğrendim… Bankaya olayı ayrıntılarıyla açıklayan bir dilekçe yazdım ve param 1 hafta sonra hesabıma geri geldi.
    Bu duruma düşen arkadaşlar için yardımcı olur umarım.

  12. Pazartesi, 03 Eki 2011 zamanında 23:40 | #12

    facebook facebook facebook başka bişey kalmadı bütün internet piyasasını ele geçirdi adamlar

  13. Pazartesi, 10 Eki 2011 zamanında 07:08 | #13

    Facebook’un yeterince güvenilir olduğu ortada. Ancak bazı sitelerden bu konuda faydalanmaya çekiniyorum.

  1. Salı, 06 Eyl 2011 zamanında 19:53 | #1